Czy automatyczny organista jest dopuszczalny w liturgii?
Liczne portale internetowe – także prowadzące sprzedaż tego typu produktów – proponują automatycznego organistę jako sposób na przezwyciężenie kryzysu związanego ze śpiewem liturgicznym w parafiach. A w dobrze znanym internautom sklepie Google Play można nawet pobrać aplikację do odtwarzania pieśni religijnych w kościołach. O zbawiennym wpływie automatycznego organisty na liturgię – jak to określił jeden z duchownych – mogłem przekonać się na własne oczy… a bardziej uszy, gdy w jednej parafii podczas nabożeństwa eucharystycznego miejscowy proboszcz pilotem odtwarzał odpowiednie pieśni, które w jego ocenie ubogacały modlitwę zgromadzonych tam wiernych.
- Data: 27.06.2024
Działalność charytatywno-opiekuńcza Kościoła i jego jednostek w systemie pomocy społecznej państwa
Wskazując możliwości współpracy parafii z podmiotami samorządowymi w zakresie działalności charytatywno-opiekuńczej, pod uwagę należy wziąć wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy, powiaty i województwa. Należy pamiętać, że główna odpowiedzialność za organizację i finansowanie systemu pomocy społecznej spoczywa na państwie ale bezpośrednia realizacja usług socjalnych może być i jest przekazywana w ręce prywatne lub pozarządowe organizacje, w regionach są to bardzo często wspólnoty parafialne. Jak więc skutecznie współpracować z organami samorządowymi będziemy odpowiadać w poniższym i w kolejnych artykułach publikowanych na naszych łamach.
- Data: 27.06.2024
Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych: „Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN”
„Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN” – to Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych, którzy obradowali w dniach 21–23 maja br. w Stegnie podczas ogólnopolskiego spotkania, które poprowadził bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
- Data: 27.06.2024
Wpływ ateizmu na ważność małżeństwa sakramentalnego w świetle wyroków Roty Rzymskiej
Prawo do zawarcia małżeństwa, będące naturalnym prawem osoby i prawem wiernego w Kościele, zgodnie z kan. 1058 KPK z 1983 r. przysługuje wszystkim, którym prawo tego nie zabrania. Ograniczenie to może pochodzić bądź z prawa Bożego, naturalnego i pozytywnego, bądź z prawa kościelnego. Do stwierdzenia, kiedy prawo Boże zabrania zawarcia małżeństwa uprawniona jest najwyższa władza Kościoła. Ustanawiając zakazy ograniczające wykonywanie ius connubii, najwyższa władza Kościoła czyni to wówczas, gdy uznaje dane okoliczności jako nie do pogodzenia z przyjęciem stanu małżeńskiego. Ograniczenia te dotyczą przeszkód małżeńskich, zgody małżeńskiej i formy zawarcia małżeństwa, obowiązujących pod sankcją nieważności małżeństwa. Zatem, czy ateizm w przypadku osób ochrzczonych i niewierzących czy niepraktykujących może stanowić przyczynę stwierdzenia nieważności małżeństwa?
- Data: 27.06.2024