Urlop z powodu siły wyższej
W dniu 26 kwietnia 2023 roku weszła w życie duża nowelizacja Kodeksu pracy. Wprowadziła ona nowe regulacje dotyczące umowy na okres próbny, czas określony i nieokreślony, różnych urlopów, warunków pracy i innych kwestii pracowniczych. W niniejszym artykule przedstawiona zostanie regulacja zwolnienia z pracy z powodu siły wyższej. Odpowiemy też na pytanie, czy jest ona rzeczywiście nowością w naszym systemie prawnym.
- Data: 23.06.2023
Odpowiedzialność porządkowa pracowników, czyli jakie kary może stosować pracodawca
W nr 40/2023 Zarządzania parafią omówiona została odpowiedzialność materialna pracownika. Dotyczyła ona możliwości żądania przez pracodawcę od pracownika wyrównania szkody, którą poniósł pracodawca w wyniku zawinionego działania lub zaniechania pracownika. Nie zawsze jednak niepoprawne działania pracownika powoduje szkodę. W tym artykule znajdą się informacje dotyczące kar, jakie pracodawca może nałożyć na pracownika, oraz przyczyn, które uzasadniają ich nałożenie, oraz odpowiedź na pytanie, czy można stosować jednocześnie żądanie naprawienia szkody oraz karę dyscyplinarną.
- Data: 29.05.2023
Odpowiedzialność pracownika – kiedy pracownik płaci z własnej kieszeni?
Parafia podobnie jak inne podmioty gospodarcze może występować jako pracodawca. Wiązać się to może z różnymi sytuacjami. Głównym obowiązkiem pracownika, określonym w art. 100 Kodeksu pracy, jest wykonywanie pracy sumiennie i starannie. W przypadku pomyłki dalszy bieg wydarzeń może doprowadzić do różnego rozmiaru szkody. Pracodawca zaś, może ponosić odpowiedzialność lub szkodę za działanie pracownika. Czy w takim wypadku pracodawca może wymagać, aby pracownik zwrócił koszty swojego błędu? A jeżeli tak, to w jakiej wysokości?
- Data: 24.04.2023
Dokumentacja pracownicza w parafii
Prowadzenie dokumentacji pracowniczej jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy powiązanym z zatrudnianiem pracowników. Obejmuje prowadzenie akt osobowych i pozostałej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (zakres wskazany jest przez przepisy), jej właściwe zabezpieczenie i przechowywanie przez wynikający z przepisów okres.
- Data: 14.03.2022
Dokumentacja pracownicza w parafii
Prowadzenie dokumentacji pracowniczej jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy powiązanym z zatrudnianiem pracowników. Obejmuje prowadzenie akt osobowych i pozostałej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (zakres wskazany jest przez przepisy), jej odpowiednie zabezpieczenie i przechowywanie przez wynikający z przepisów okres.
- Data: 14.03.2022
Badania profilaktyczne i szkolenie bhp w parafii – obowiązujące zasady
Zatrudnienie pracownika jest związane z obowiązkiem sprawdzenia jego stanu zdrowia w kontekście pacy, jaką ma wykonywać, oraz zapewnienia mu co najmniej podstawowej wiedzy pozwalającej na bezpieczne jej wykonywanie. Związane jest to z koniecznością skierowania pracownika na badania profilaktyczne przed dopuszczeniem go do pracy przy zatrudnieniu oraz kierowania na te badania po pewnym czasie lub dłuższej chorobie oraz z zapewnieniem szkolenia bhp – ogólnego i dla części osób również stanowiskowego.
- Data: 14.03.2022
Motywowanie pracowników parafii
Proboszcz, jako przedstawiciel parafii będącej pracodawcą, w stosunku do pracowników jest autorytetem, który ocenia wykonywaną pracę, wynagradza za nią i może w razie konieczności zwolnić pracownika źle wykonującego swoją pracę. Proboszcz, jako osoba duchowna jest szczególnym przykładem pracodawcy, posiadającym również autorytet moralny, co ma duże znaczenie w procesie motywowania.
- Data: 14.03.2022
Możliwości zastosowania w parafii systemu pracy weekendowej
Przepisy Kodeksu pracy w zakresie czasu pracy w specyfice funkcjonowania parafii nie są zbyt elastyczne. Obowiązki kościelnego, jak i organisty wiążą się najczęściej ze świadczeniem pracy w godzinach odprawianych mszy świętych. Odpowiada to harmonogramowi funkcjonowania parafii – niedziele i święta to duże natężenie pracy, w tygodniu zaś jest zdecydowanie miej zajęć.
- Data: 14.03.2022
Odzież i obuwie robocze, stosowanie bhp wobec zleceniobiorców
Przy wielu pracach fizycznych – chociażby sprzątanie, konserwacja terenu – konieczne jest zapewnienie pracownikom odpowiedniej odzieży roboczej, często również obuwia roboczego. Obowiązek taki obejmuje bowiem wszystkie te prace, przy których odzież własna pracownika mogłaby ulec uszkodzeniu lub znacznemu zabrudzeniu. Wypełnienie tego obowiązku może polegać także na rozliczeniu finansowym użytkowania własnej odzieży i obuwia przez pracownika. Drugą kwestią, jaka zostanie poruszana w artykule, jest zakres stosowania przepisów bhp wobec osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności w praktyce pracujących na umowach zlecenia. Kwestie te są bardzo często całkowicie pomijane przez zleceniodawców, a to błąd. W wielu przypadkach co najmniej na pewne aspekty bhp należy bowiem także zwrócić uwagę.
- Data: 14.03.2022
Podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie bhp
Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy to jeden z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy. Realizacji tego obowiązku służy bardzo rozbudowana grupa regulacji zawartych zarówno w Kodeksie pracy, jak i w aktach wykonawczych do niej. Jego wykonanie wzmacnia nie tylko odpowiedzialność wykroczeniowa związana z naruszeniem praw pracowników, ale również odpowiedzialność karna art. 220 Kodeksu karnego. Na realizację obowiązków bhp nie wpływa zasadniczo wielkość zatrudnienia. Nawet bardzo mały pracodawca – np. parafia zatrudniająca jednego pracownika i to na część etatu – zobligowany jest do realizacji pewnego pakietu działań w związku z tym zatrudnieniem.
- Data: 14.03.2022