O (nie)odbieraniu korespondencji, cz. 1 Procedura administracyjna i konsekwencje kanoniczne
W ostatnim czasie w praktyce adwokackiej miałam do czynienia z następującym kazusem. Reprezentując pewnego mocodawcę wysłałam list z żądaniem z zakresu danych osobowych do parafii. Jednakże przesyłki tej nie podjęto w terminie. Okazało się, że proboszcz dowiedział się, co zawiera ten list i nie odbierając przesyłki chciał uniknąć konieczności udzielenia odpowiedzi. Ostatecznie, przesyłka została zwrócona do mnie, czyli do nadawcy.
- Data: 23.08.2023
e-Doręczenia coraz bliżej
Coraz większymi krokami zbliża się realizacja usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce. Z założenia odbiór pism w postępowaniu sądowym, egzekucyjnym czy administracyjnym ma być możliwy dzięki jednej elektronicznej skrzynce doręczeń. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego (elektroniczna forma doręczeń w tej czy innej formie funkcjonuje już w wielu postępowaniach, także tych sądowych), gdyby nie to, że ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, o której będzie w niniejszym artykule, wprowadza tym razem obowiązek posiadania takiej skrzynki i korzystania z tego typu doręczeń dla podmiotów nie tylko publicznych, ale także niepublicznych w postaci np. wpisanych do rejestru przedsiębiorców w KRS fundacji czy stowarzyszeń oraz osób fizycznych wpisanych do CEIDG. Artykuł ma na celu informacyjne przedstawienie jej najważniejszych założeń odpowiednio wcześnie, aby możliwe było odpowiednie przygotowanie się przed wejściem w życie wszystkich jej przepisów.
- Data: 14.03.2022
Z jakich terminów może skorzystać uczestnik postępowania administracyjnego?
Z różnych przyczyn załatwiając sprawę administracyjną, wchodzimy w tzw. bieg postępowania administracyjnego. W celu wyeliminowania z obiegu decyzji czy wyroków błędnych i niesprawiedliwych potrzebna jest możliwość odwołania się od nich, a wcześniej możliwość wpływania na ich treść. Jednym z narzędzi, którym jako interesant urzędu możemy się posłużyć, są terminy. Choć przyjmuje się, że ich zadaniem jest zapewnienie szybkiego i sprawnego załatwienia sprawy administracyjnej, wskazuje się na różne rodzaje terminów, dzieląc je według rozmaitych kryteriów. Aby jednak nie zanudzać teorią i skupić się na praktycznych przykładach, w niniejszym artykule zostaną omówione głównie te związane z decyzjami i postanowieniami oraz odwołaniem się od nich.
- Data: 14.03.2022
Urząd nie taki straszny – czyli instrukcja obsługi załatwiania spraw administracyjnych
Niejednokrotnie z różnych powodów zachodzi konieczność załatwienia sprawy w urzędzie. Proboszczowie zaś dodatkowo są zobowiązani do działania w sprawach parafii – jako uprawnieni do jej reprezentowania na podstawie Kodeksu Prawa Kanonicznego, jak też ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1347). Niniejszy artykuł ma za zadanie ułatwić przygotowanie wizyty w urzędzie i zaznaczyć, na co powinno się zwrócić uwagę.
- Data: 14.03.2022
Załatwianie spraw administracyjnych przez Internet
W Nr 2(13)2021 Zarządzania parafią, w artykule „Urząd nie taki straszny – czyli instrukcja obsługi załatwiania spraw administracyjnych” wspomniano o możliwości załatwiania spraw przez Internet. Budowanie możliwości korzystania z e-urzędu trwało przez lata – chodziło nie tylko o stworzenie usługi e-administracji publicznej, ale także infrastruktury telekomunikacyjnej wyższych warstw sieci. Projekt e-PUAP Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji realizowało w latach 2004–2008, a potem dalej, aż platforma została udostępniona użytkownikom w 2015 roku. Jednak wydaje się, że dopiero teraz w dobie pandemii e-administracja publiczna zaczęła funkcjonować na równi z tą tradycyjną – papierową. I chodzi tu o akceptację obywateli, jak też urzędników. W tym artykule postaram się wskazać, co jest potrzebne, aby osobista wizyta w urzędzie nie była konieczna.
- Data: 14.03.2022
Zarządzanie parafią w czasie pandemii koronawirusa - Wielki Tydzień
Pragnąc wyjść naprzeciw potrzebom sytuacji przesyłamy e-booka, w którym staraliśmy się zamieścić zalecenia, wskazania, komunikaty, dekrety ukazujące się w ostatnim czasie panującej w naszym kraju i na świecie pandemii. W związku z brakiem możliwości uczestniczenia przez wiernych w mszach świętych, nabożeństwach a przede wszystkim zbliżających się szybko najważniejszych świąt roku liturgicznego, w czasie których wspominamy śmierć i zmartwychwstanie Pana Jezusa, rodzi się wiele pytań, wątpliwości i dylematów, na które księża muszą odpowiadać swoim parafianom. Wyrażamy nadzieję, że zebranie tych dokumentów ułatwi pracę, oszczędzając czas potrzebny na ich wyszukiwanie. Życzymy wiele zdrowia, sił i wytrwałości. E-book do pobrania w zakładce E-BOOKI
- Data: 08.04.2020