Czy prawo kanoniczne jest autonomiczne wobec prawa polskiego? Rozważania teoretyczne i praktyczne przykłady
W jakich sytuacjach duchowny może kierować się wyłącznie prawem kanonicznym, a kiedy musi zastosować się do prawa państwowego? Podstawową zasadę dotyczącą autonomii porządków prawnych państwa i Kościoła katolickiego zawierają konstytucyjne zasady dotyczące relacji pomiędzy państwem polskim a związkami wyznaniowymi, w tym także z Kościołem katolickim. Te zasady zawarte są w art. 25 ust. 3 Konstytucji RP, który stanowi, że „Stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego”.
- Data: 14.03.2022
Majątek parafii a osobisty proboszcza na przykładzie kazusu
LEAD: Czy rodzina zmarłego proboszcza (spadkobiercy) mają prawo domagać się od parafii, na której był proboszczem zwrotu ponoszonych nakładów, dokonywanych z własnych pieniędzy, z oszczędności zmarłego? Czy takie żądania zasługują na uwzględnienie? Czy jeżeli spadkobiercy udadzą się z roszczeniem do sądu mogą coś zyskać?
- Data: 22.02.2022
Nowa Księga VI Kodeksu Prawa Kanonicznego: przestępstwa i kary w ogólności
Biskupi Polscy na Zebraniu Plenarnym KEP w listopadzie 2021 r. przyjęli nowe tłumaczenie na język polski Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r., w tym nowej Księgi VI. Notabene nowa Księga VI weszła w życie 8 grudnia 2021 r.
- Data: 20.12.2021
Godny pogrzeb dla człowieka poczętego. Duszpasterz wobec śmierci dziecka w łonie matki lub po porodzie bez możliwości chrztu
Śmierć nowego życia jest nadal postrzegane w kategoriach misterium. Świat biologii i medycyny potrafi ten fakt dokładnie opisać, wielu zdobywa się nawet na wyrażenie niesamowitego zadziwienia nad cudem zaistnienia nowej osoby ludzkiej. To, co daje człowiek w połączeniu ze stwórczym działaniem Pana Boga od samego poczęcia, staje się uprawnioną osobą ludzką, a więc kimś, komu od początku swego zaistnienia przysługują jasno określone prawa, zwłaszcza pierwsze z nich, a więc prawo do życia. Nie mamy problemu z takim postrzeganiem poczęcia człowieka przez ustawodawców, którym bliska jest personalistyczna koncepcja człowieka. Tak czyni ustawodawca kościelny, jak również ustawodawca świecki, kiedy nie odmawia uznania godności osoby ludzkiej dziecku poczętemu, które jest człowiekiem i osobą od samego początku swego zaistnienia. Godność jest niezbywalna, nie można jej pozbawić decyzjami sumienia czy też samowolnie jej pozbawić, dlatego jest nienaruszalna. Tak jak człowiekowi od chwili poczęcia przysługuje prawo do życia, ochrony zdrowia, właściwej opieki medycznej, narodzin czy też odpowiedniej formacji w środowisku rodzinnym, tak samo od chwili bolesnego doświadczenia śmiercią osobie zmarłej przysługuje prawo do godnego potraktowania doczesnych szczątków. To prawo realizują rodzice wobec własnych dzieci, jak też dzieci oraz członkowie rodziny wobec swoich najbliższych, a kiedy nie ma osób bliskich, to wskazane organy administracji terenowej z mocy prawa państwowego. Zawsze jednak z uszanowaniem i zachowaniem godnym takiego wydarzenia.
- Data: 21.04.2021
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3